INTERVIEW 1: RAMADAN | The Health House
TIPS EN TRICKS TIJDENS DE RAMADAN

Het is weer de maand van Ramadan en om jullie te helpen hebben wij een aantal mensen geinterviewed voor tips en tricks. We beginnen met IFBB atleet Bilal Kharmich die midden in zijn voorbereiding zit voor zijn volgende fitness wedstrijd.

Hoe pak jij je fitnessroutine aan tijdens de Ramadan, gezien de vastenuren?

Qua tijd train ik rond een uur of 9-10 in de avond zodat ik nog vroeg genoeg ben voor een maaltijd voor het slapen gaan en ook weer op tijd wakker kan worden voor een maaltijd aan het begin van de dag.

Kun je tips geven om je energieniveau op peil te houden en actief te blijven tijdens het vasten?

Genoeg proberen te slapen, dit doe je door trainingen en maaltijden goed te timen en minder cafeïne in de avond, pak bijvoorbeeld een stimvrije pre. Als je echt cafeïne wilt kan je pillen nemen omdat die iets minder hoog gedoseerd zijn, een koffietje kan ook.

Wat zijn jouw favoriete supplementen en hoe ondersteunen ze je fitnessdoelen tijdens het vasten?

Caseïne, dat zorgt ervoor dat ik genoeg proteïne binnen krijg. Omdat het ook bedoeld is om te nemen voor het slapen, past het mooi bij het vasten. Het is ook een langzame afgifte van proteïne en essentiële aminos waardoor het vasten makkelijker vol te houden is, het zorgt namelijk voor een vol gevoel. Verder neem ik intraworkout zodat ik energie heb tijdens het trainen na een hele dag vasten helpt het om mijn energieniveau op pijl te hebben.


Welke aanpassingen maak je aan je trainingsschema of -intensiteit tijdens deze maand?

Ik verlaag de intensiteit, iets minder hard maar wel consistent met het idee om gewicht te behouden. Iets van 70% van mijn normale inzet. Ik ben geen ochtendmens dus ik train liever in de avond maar hou rekening met de zonsopgang en ondergang en pas jouw voorkeur voor trainen daar op aan.

Hoe blijf je gehydrateerd tijdens het vasten en gebruik je supplementen om hydratatie te ondersteunen?

Ja, ik probeer nog steeds 2,5 - 3 liter water te drinken in de 12 uur dat ik tijd heb om te eten. Verder neem ik ook EAA’s en BCAA's, daar zitten ook elektrolytes in die helpen gehydrateerd te blijven.
Voor degenen die nieuw zijn met fitness of vasten tijdens de Ramadan, welk advies zou je hen geven met betrekking tot het opnemen van supplementen in hun routine?

Ik zou lekker simpel beginnen en je lichaam niet te veel pushen tijdens de ramadan. Sowieso zou ik proteïne/caseine shakes aanraden zodat je genoeg eiwit binnen krijgt. Daarnaast ook vitaminen: D3, omega 3, multivitaminen en magnesium, die zijn zeker een aanrader. Nog simpeler is natuurlijk een multivitamine.

LEES MEER BERICHTEN
RECENTE BERICHTEN
ONTDEK DE BESTE PRODUCTEN VOOR DE RAMADAN
NU IN DE SALE